Historische films

De gemeentewerken, een wielrenwedstrijd, een vergezicht over wat nu Hunzedal is en toen Oosteres al bestond, wasgoed aan de lijn, gewoon nog voetballen op de Molenstraat, de Huishoudschool, Een Gado bus vast in de sneeuw, schaatsen en slederijden, het zwembad, een weg asfalteren, een optocht van de gymnastiekvereniging, het schoolplein en oude gemeentehuis, het varken wordt geslacht, de oogst en dorsen, wat strunen door Wespurt en rondom Borger, de landbouw tentoonstelling van het Oostermoer met de optocht en veekeuring, Sinterklaas komt vanaf de Bronnegerstraat en nog ander hoog bezoek... Dat was Borger tussen 1957 en 1964.

De montage is van Eildert Flink en in opdracht van Stichting Dikke Verhalen.

Borger, bloem van Drenthe 1979

Gerelateerde video

In deze film komt Borger van 1966 aan bod. De filmmaker neemt ons mee door Borger en u ziet onder andere de diverse straten, de detailhandel, boerenbedrijf, verenigingen en scholen. Bovendien komen heel wat bewoners van Borger voorbij.

Gerelateerde video

In deze film (helaas zonder geluid maar wel met prachtige sfeerbeelden) komt de streekverbetering en ruilverkaveling aan bod in 1959 - 1960. (26 minuten).

Gerelateerde video

In deze film de Oostermoer tentoonstelling in vroegere jaren in Borger. Heden te dagen is het Oostermoerfeest nog altijd aan de gang.

Gerelateerde video

In deze film een blik in de jaren 50 gemaakt door mevrouw van IJzendoorn, lerares naaldvakken aan de huishoudschool. Zij woonde bij de familie Smegen aan de Buinerstraat en deze stelden de film beschikbaar. Geerst Smegen geeft in de film het commentaar (19 minuten).

Gerelateerde video

In deze film komt Borger komt de padvinderij aanbod in de jaren 50 en 60. Het commentaar is van Jans Polling (18 minuten).

Koninklijk bezoek in Borger op 18 november 1955

In deze film het dorp Borger in 1953