regel1

Hebt U belangstelling voor ons werk? Steunt U ons door donateur te worden voor slechts 15,- per jaar. Meer is uiteraard ook welkom. U krijgt als tegenprestatie van onze kant 4 maal per jaar het tijdschrift “De Zwerfsteen”. Daarnaast heeft U gratis toegang voor twee personen tot de jaarlijkse Harm Tiesing Dag op de eerste zaterdag van november, de Donateursavond op de derde donderdag van maart en eventuele andere door ons te organiseren bijeenkomsten.

Verder geeft het donateurschap soms recht op kortingen bij deelname aan provinciale of regionale activiteiten (b.v. cursussen georganiseerd door de Drentse Historische Vereniging). U kunt zich aanmelden op Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

J.H. Bergmans-Beins

BergmansBeinsNaast Harm Tiesing kende Borger nog een belangrijke schrijfster, namelijk Johanna Hindriks Bergmans-Bein (Borger, 1879 - Bussum, 1948). Bergmans-Beins publiceerde in tal van periodieken gedichten, verhalen en essays over oude Drentse volksgebruiken. Hoewel een veelzijdig schrijfster, schreef zij slechts één roman, getiteld Het bloed kruipt waar 't niet gaan. Een vertelling uit het Drentse boerenleven (1933). Link

Ode aan Drenthe

Drenthe, laand, waor 't aolde leven,
Aolde vrijheid, aold gebroek,
't Volk met vaaste baand döt hechten,
An zien laand van heid' en stroek.
Waor de scheper nog de schaopen
Deur de broene heide drif
En waor aaltied 'Helpt 'nkanner'
Hoogste beste liefspreuk blif.

J.H. Bergmans-Beins