regel1

harmtiesingDe volledige naam van de “Stichting Harm Tiesing – Historisch genootschap voor de regio Borger”. De term “regio Borger” geeft het gebied aan van de vroegere gemeente Borger: ongeveer het noordelijke deel van de huidige gemeente Borger-Odoorn.

Op 13 januari 1986 is de stichting  opgericht en draagt de naam van de in Borger geboren en getogen schrijver Harm Tiesing (1853 – 1936). Van zijn hand verschenen meer dan 1000 publicaties, vooral over het volksleven en de landbouw in Oost-Drenthe. Wij willen met deze naam de herinnering aan de markante en voor de historie van Drenthe zo belangrijke figuur levend houden.

Het doel van de stichting is de kennis van de geschiedenis van de tot de voormalige gemeente Borger behorende gebieden – na de gemeentelijke herindeling van 1 januari 1998 kortheidshalve genoemd "de regio Borger" – te bevorderen en uit te breiden. Dat trachten zij door het doel te verwezenlijken door onder meer het organiseren van studiedagen waarop door middel van lezingen, dia- en filmvoorstellingen of dergelijke activiteiten bepaalde aspecten uit de geschiedenis van de regio Borger worden belicht. Een van deze studiedagen is de jaarlijks te houden Harm Tiesingdag.

Over Borger

Borger (Drents: Börger) is een plaats en voormalige gemeente in de provincie Drenthe (Nederland). Borger ligt op de Hondsrug, in de gemeente Borger-Odoorn. Tot aan de gemeentelijke herindeling op 1 januari 1998 was Borger een zelfstandige gemeente. Naast het hoofddorp bestond de gemeente uit de dorpen Bronneger, Buinen, Buinerveen, Drouwen, Drouwenerveen, Ees en Nieuw-Buinen en de buurtschappen Bronnegerveen, Drouwenermond, Eesergroen, Eeserveen, Ellertshaar en Westdorp. (link naar Wikipedia)

Hunebedden

Borger staat vooral bekend door het grootste hunebed van Nederland (de D27). In de directe omgeving van Borger bevinden zich nog 2 andere hunebedden D28 en D29. In Borger, vlakbij het hunebed D27, is het nieuwe Hunebedcentrum gelegen. Hier vindt men veel informatie over hunebedden in Nederland. De aanwezigheid van meerdere hunebedden wijst op een vroege bewoning van de omgeving van Borger. Het huidige dorp Borger wordt pas voor het eerst genoemd in de Middeleeuwen.