De nieuwe Zwerfsteen is uit

Het eerste nummer van 2022 is uit. Nog steeds heerst corona in Nederland. Dit houdt in dat het moeilijk is om vooruit plannen te maken. Dat hebben we met onze Harm Tiesingdag van 2021 meegemaakt. Op het laatste moment moest het afgelast worden. Met hetzelfde probleem zitten we met de voorjaarsbijeenkomst (derde zaterdag in maart) van dit jaar. Het bestuur heeft daarom besloten geen bijeenkomst in maart te organiseren.

Wat is er in dit nummer te lezen?

In april 1945 werd Borger bevrijd. Aan de Tweede Wereldoorlog zijn twee artikelen gewijd. Oud-inwoner van Borger Freek Lentz heeft tijdens de oorlog een ware zwerftocht ondergaan, hetgeen opgeschreven is door familielid F. Wolf. Het verhaal zal in twee afleveringen verschijnen. In deze Zwerfsteen de eerste aflevering. Op de foto zien we de Vriendengroep Borger, rechtsboven staat Freek.

Mevrouw Geertje Bekkers-van Erkelens, toen woonachtig in Rotterdam, heeft in de oorlog een tijd in Borger bij de familie Bazuin gewoond. Zij heeft voor ons haar verhaal op papier gezet.

De voorouders van mevrouw Ruessink uit Tilburg hebben in Borger en Drouwenermond gewoond. Zij heeft haar zoektocht opgeschreven en het verschijnt in deze Zwerfsteen. Misschien levert dat nog meer gegevens op.

In de rubriek ‘Oud Nieuws’wordt er weer gekeken waar honderd jaar geleden over gepraat werd . Toen waren er al voor- en tegenstanders van twee keer per jaar ‘de klok een uur verzetten’.

Harm Tiesing kreeg in zijn jeugd les van meester Lubberink aan de school van Drouwen. Dit heeft grote indruk op hem gemaakt. In deze Zwerfsteen kijkt hij in een geschreven memoriam daarop terug.

De redactie heeft een nieuwe rubriek in de Zwerfsteen toegevoegd, namelijk ‘Naoberhulp’. Hierin zal de redactie terugkomen op reacties op eerdere artikelen of opmerkingen van lezers.

Veel leesplezier.