Presentatie boek De Onzichtbare Eik van historica Ria Blom uit Buinen

24 november 2023 werd in Borger het boek De Onzichtbare Eik van historica Ria Blom (1968) gepresenteerd.

De Onzichtbare Eik is het verhaal over twee Drentse dorpen op de Hondsrug. Het leven van de boerin Jantien Martens is de rode draad in het boek. De onbekende Jantien werd geboren in 1843 en stierf honderd jaar later in de bedstee, in 1944. Wat speelde zich gedurende een eeuw af in haar wereld? Aan de hand van Jantien komen de twee dorpen tot leven. Een dorp op het veen en een dorp op het zand: Drouwenerveen, het geboortedorp van Jantien, en Buinen, het dorp waar ze tachtig jaar woonde. Jantien was in haar leven veelal ‘onzichtbaar’, maar werd als ‘een eik’, stevig in de Buiner samenleving geworteld, honderd jaar!

De auteur van De Onzichtbare Eik is historica Ria Blom (1968), afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen in 1995. Na een aantal jaren werkzaam geweest te zijn als docent geschiedenis op een middelbare school woonde ze geruime tijd met haar gezin in Engeland en in Kazachstan. Terug in Drenthe besloot zij zich te verdiepen in de lokale geschiedenis.
De uitgave van het boek is mede mogelijk gemaakt dankzij subsidies van het Cultuurfonds en de gemeente Borger-Odoorn.

Ria Blom maakt ook deel uit van de redactie van het historisch magazine De Zwerfsteen van Stichting Harm Tiesing

Meer informatie: