Oude munten en honderd jaar in Buinen tijdens voorjaarsbijeenkomst Stichting Harm Tiesing

Op zaterdagmiddag 16 maart 2024 vond de voorjaarsbijeenkomst van Stichting Harm Tiesing plaats in Hotel Eeserhof te Ees. De uitnodiging voor donateurs en genodigden werd enthousiast ontvangen, wat resulteerde in een gezellige volle zaal. Tijdens deze middag verzorgde Alexander Moes uit Sleen een boeiende lezing.

Als gepassioneerd verzamelaar van munten, penningen en bankbiljetten deelde de heer Moes zijn kennis over het Drentse geld van weleer en de invloed ervan door de geschiedenis heen. Zo kwamen onderwerpen als de oudste Drentse munt, Berend Botje, de opstand van 1888, noodgeld van Borger en de Tweede Wereldoorlog aan bod. In de pauze kreeg het publiek de gelegenheid om hun eigen munten en biljetten te tonen, waarop de heer Moes deskundig commentaar kon leveren.

Na de pauze nam Ria Blom uit Buinen het woord. Zij vertelde over haar boek “De Onzichtbare Eik. Honderd jaar tussen boeren en buren”, een biografie van twee Drentse dorpen op de Hondsrug en het nabijgelegen veen. Ria deelde haar ervaringen over het onderzoek dat leidde tot deze dorpsgeschiedenis van Drouwenerveen en Buinen, en illustreerde haar lezing met (oude) foto’s. Een fragment uit het boek, eerder vertaald in het Drents door Willy Weerman uit Ees, werd voorgedragen door Tineke Endema uit Westerbork.

Het publiek genoot zichtbaar van deze boeiende middag.

Op de eerste zaterdag van november is er weer een bijeenkomst boordevol historie, namelijk de Harm Tiesingdag. Tot dan!